Kelet-Magyarországon helyezik forgalomba a felújított osztrák vasúti kocsikat


Vasút Hatóság   |  
2015.03.19.
Kelet-Magyarországon helyezik forgalomba a felújított osztrák vasúti kocsikat
Kelet-Magyarországon helyezik forgalomba a felújított osztrák vasúti kocsikat
Majdnem félmilliárd helyett darabonként 50 millió forintért vásárolt vasúti kocsikat a MÁV-Start az Osztrák Vasúttársaságtól, ami akkor is nagyon jó üzlet, ha tudjuk: ezek a kocsik használtak, ezért kerülnek az új tizedébe. A keleti országrész vasúti közlekedését megújító kocsikból összesen 55 áll majd forgalomba, az első tíz darabot ünnepélyes keretek között mutatták be a budapesti Keleti pályaudvaron, március 18-án.

Az elmúlt években 115 milliárd forintból korszerűsítette járműveit a nemzeti vasúttársaság – emlékeztetett a korábbi beruházásokra Tasó László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára azon a sajtótájékoztatón, amelyen bemutatták a keleti országrészben forgalomba álló 55 vasúti kocsit.

A MÁV-Start az Osztrák Vasúttársaságtól vásárolt használt vasúti kocsikat. A felújítási költségeket is figyelembe véve az akár 140 kilométeres sebességre képes kocsik ára darabonként 50 millió forint volt, míg egy új ára 300-500 millió forint között van – közölte az államtitkár, aki elmondta: ismeretei szerint a magyar vasút megújításáról nagyjából ötszáz vasúti kocsi felújítása esetén beszélhetnénk. „Ötszáz kocsira tudjuk, hogy nem lesz pénz, a fejlesztések azonban nem állnak le" – jelentette ki, egyúttal megerősítette: így is tekintélyes a fejlesztési lista, amiben szerepel a Budapest–Belgrád vonal felújítása, illetve elkezdődik Kelenföld, Nyíregyháza, Miskolc, Mezőberény fejlesztése.
Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója a vasút komplex felújítását mutatta be. Megemlítette a vasúti pálya és az állomások felújítását, az új járművek beszerzését, illetve a meglévők felújítását. Az egyéb jellegű fejlesztésekről szólva megemlítette a vonatok és a vasútállomások wifivel történő ellátását, illetve a vonatinformációk okostelefonos alkalmazását, amelynek révén valós idejű információkat kaphat az utas.
Zaránd György, a társaság vezérigazgatója elmondta: a MÁV-Start azután vásárolta meg a kocsikat, hogy az ÖBB áttért a 160-200 kilométeres óránkénti sebességre képes kocsik használatára. A „régiek" viszont „csak" 140 kilométeres óránkénti sebességig használhatók, ezért döntöttek az egyébként jó műszaki állapotú kocsik értékesítése mellett.
Az első tíz kocsit már felújították a szolnoki járműjavítóban, módosítottak a belső elrendezésen, kicserélték az ablakokat, továbbá a MÁV-Start színeire festették. Székesfehérvárra a felújított pályán 39 perc alatt ér a vonat Budapestről, és ha a Balaton déli partján is elkészül a felújítás, Siófokot 1 óra 10 perc alatt lehet elérni a fővárosból. Az 55 kocsiból 6 vezérlő kocsi lesz, amelyekbe könnyen szállhatnak be mozgáskorlátozottak, illetve azokkal kerékpárt is szállítanak.
A felújított kocsik bázisállomása Miskolc lesz, innen közlekednek Sátoraljaújhelyre, illetve Nyíregyháza–Debrecen irányába.
A vasúti kocsik engedélyezését a Nemzeti Közlekedési Hatóság szakemberei végzik. Az engedélyezéshez szükséges dokumentációk részben beérkeztek, az első 5 jármű hatósági szemléje, és futópróbája 2015. március 11-12-én megtörtént. A kisebb hiányosságok kijavítása, és a hiányzó dokumentumok beérkezése után az 5 jármű próbaüzem keretében megkezdheti az utasforgalmat.
Abban, hogy ezeknek a járműveknek az engedélyezése pár hetes átfutással megtörténhet, jelentős szerepe van annak, hogy a Bundesministerium für Verkehr, Innovation und Technologie, mint Ausztria, és az NKH, mint Magyarország vasútbiztonsági hatóságai, 2013 májusában aláírták a vasúti járművek engedélyezésével kapcsolatos kölcsönös elfogadási egyezményt (http://www.nkh.gov.hu/web/vasuti-foosztaly1/nemzetkozi-egyezmenyek ).